woensdag 31 juli 2013

Winterteelt?

Vandaag met z'n tweeën erg druk geweest in de tuin. Oude planten verwijderd en ruimte maken voor een stuk grond waarop ik bezig kan gaan met de winterteelt. Ik heb veldsla en spruiten uitgekozen om nu nog te zaaien. Van veldsla weet ik vrij zeker dat het nog goed zal opkomen in de komende periode. Veldsla groeit tot volledige grootte in 6-8 weken. Bij de spruiten twijfelde ik, de groeitijd is ongeveer 6!! maand, maar ga gewoon kijken hoe het gewas groeit en dan zie ik wel!
Bij het zaaien deze keer goed rekening gehouden met de zaai-afstand. Heb gezaaid in potgrond, gekocht van een kleine kweker hier in de buurt!

                       
















Daarnaast hebben we vandaag voor het eerst een courgette, 20 cm lang, geoogst. We hebben het gebruikt in een heerlijke zalmpasta!! De cherrytomaatjes rijpen enorm goed en ik verwacht dat we over ongeveer een week verse cherrytomaatjes kunnen eten uit de tuin.




2 kruiden die ik in de tuin heb staan zijn basilicum en munt. De basilicum ging erg slecht dit jaar, door het koude voorjaar, maar uiteindelijk heb ik uit diverse plantjes (30+) een goede plant overgehouden! We gebruiken het wekelijks in pasta's en op zelfgemaakt pizza's.
De munt groeit haast als onkruid zo snel. Heb de plant recentelijk gesnoeid, maar de pot is nu alweer helemaal vol. Het is een speciaal soort munt, chocolademunt, heerlijk voor gebruik in toetjes. Dit hebben we dan ook al erg vaak gedaan! Het is wel belangrijk om de munt in een pot te plaatsen en niet in de volle grond, juist omdat het zo snel woekert.




















Ik ga de komende tijd goed in de gaten houden hoe alles groeit en bloeit in mijn tuin!

Groetjes,

Moestuinleek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten