vrijdag 2 augustus 2013

Moestuinleek vs bladluizen - ronde 1

De appelboom krioelt inmiddels van de bladluis. De mieren bleken ze niet te doden maar te "melken" voor een goedje dat de bladluizen uitscheiden. Na lang wikken en wegen en het nodige gelezen te hebben heb ik besloten om de appelboom te bespuiten met een spiritus/zeep/water mengsel. Ik hoop dat ik hiermee de bladluizen uit mijn tuin kan  verjagen! 20ml zeep, 20ml spiritus en 1 liter water is waar het mengsel uit bestaat. In mijn komende blogposts zal ik jullie op de hoogte houden van de effectiviteit!

Vandaag de eerste frambozen geoogst. We hadden eigenlijk dit jaar nog niet op frambozen gerekend, omdat we deze struik net geplant hebben. De tomaatjes gaan ook geweldig goed, de afgelopen dagen in de zon heeft echt voor een boost in het rijpen gezorgd en komend weekend denk ik er zo'n 20 te kunnen oogsten!!

Bij mijn perenboom die opnieuw in bloei stond heb ik de bloempjes uit de boom gehaald. Op internet las ik op moestuinforum dat wanneer de boom voor het eerst geplant wordt het kan voorkomen dat hij twee keer in bloei staat. Het is dan wel zaak om z.s.m. de bloempjes eruit te halen, anders geeft het een verhoogde kans op schimmels!

Vanavond weer veel water geven aan de plantjes, hier in het oosten blijft het maar droog, zelfs wanneer er door alle weermannen/vrouwen gezegd wordt dat het gaat regenen!

Hopen op nog een paar dagen warm weer, de courgettes groeien erg snel en zondag willen we courgette op de BBQ, heerlijk!

Geniet van de zon en het heerlijke weer!

Groetjes,

Moestuinleek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten