dinsdag 6 augustus 2013

Wat je zaait, zul je oogsten?

De leukste momenten die ik tot nu toe heb meegemaakt in het hebben van een moestuin zijn de momenten dat er geoogst wordt. Gisteren heb ik een joekel van een courgette geoogst, vandaag cherrytomaatjes en wortels en in de komende dagen is de sla ook weer klaar om geoogst te worden. De sla is echt gigantisch snel gegroeid (5 weken geleden gezaaid) en de courgette is ook een enorm dankbare plant om in je moestuin te hebben. Ik heb, in mijn leekheid, 2 courgetteplanten in mijn tuin en heb dus nu gemiddeld 2 a 3 grote courgettes per week! 1 plant is volgend jaar genoeg.

Prima oogst!



Een ander onderdeel van leukste momenten in de moestuin is wanneer gezaaide zaadjes voor het eerst zichtbaar worden. De zaadjes van de veldsla en spruitkool die ik afgelopen week gezaaid heb, kwamen gisteren en vandaag voor het eerst boven de grond uit! Aangezien dit de laatste groentes zijn die ik deze zomer ga zaaien ben ik er erg blij mee dat het tot nu toe voorspoedig gaat!

Spruitkool
Veldsla



















De rupsen en bladluizen zijn, voor zover zichtbaar, op hun retour. Ik blijf de boerenkool de komende weken goed in de gaten houden. Bij de aardbeienplanten heb ik de uitlopers op nieuwe potten met potgrond gelegd. De uitlopers krijgen dan wortels en zijn sterke nieuwe planten om komend jaar opnieuw aardbeien mee te kweken.

Morgen eindelijk veel regen, hopen dat ze ons in het oosten niet vergeten...

Groetjes,

Moestuinleek



Geen opmerkingen:

Een reactie posten