donderdag 25 juli 2013

Tomaten troubles

Vandaag wil ik jullie iets vertellen over de twee tomatenplanten die ik in mijn tuin heb staan. Deze 2 tomatenplanten hebben wij destijds gekocht als kleine plantjes van 10cm hoog. Tijdens het groeien hebben de planten een beschutte plek gehad, uit de wind en in de zon. Na 3 maand is dit inmiddels het resultaat:



















De tomatenplanten zijn enorm uit de klauwen gegroeid. Ondanks het feit dat ik constant de dieven heb verwijderd, zitten er vrij weinig vruchten aan de plant (Dieven zijn de takjes die tussen de stam en een tak in beginnen te groeien). De vruchten die er zijn zijn inmiddels al 4-5 weken zichtbaar en zijn nog steeds groen:



















Bovendien heb ik de 2 planten vrij rigoureus gesnoeid nadat er op de bladeren van de tomatenplanten zwarte randen verschenen. Nadat ik een beetje gezocht heb op het internet bleek de beste remedie tegen de zwarte bladeren het wegsnoeien van de takken waar deze bladeren aanzitten. Ik heb echter nog steeds geen idee of dit de juiste oplossing is geweest of ik daardoor de plant onnodig verminkt heb.

Zwarte, bruine en inmiddels ook gele randen.

Ondanks het feit dat deze tomatenplanten op het oog redelijk goed groeien heb ik nog wel een aantal vragen:

- Wat is nou precies de oorzaak van de bruin/zwarte randen om de bladeren en is het zorgelijk?

- Wat kan ik volgend jaar doen om de opbrengst van de cherrytomaat te verhogen.

- Is het normaal dat de vruchten zo lang groen blijven en niet rood kleuren?

- Ik heb de pot gevuld met potgrond aangevuld met meststof van de Intratuin, is dit wel de goede behandelwijze? Had ik de plant in de volle grond moeten planten?

Lekencijfer tot nu toe: 6

- Groeit goed en hard.

- Vereist wel enig kennis of speurwerk op het internet ( bijv. mbt dieven)

- Opbrengst lijkt vooralsnog tegen te vallen.

- Standplaats is erg belangrijk.

Morgen wil ik vertellen over het volgende succesnummer voor de leek namelijk sla!

Groetjes,

Moestuinleek






2 opmerkingen:

  1. Beste,
    U kunt de rijping bevorderen door o.a. de bladeren die ONDER de onderste tros staan verwijderen met een scherp mes. Doe dit werkje op een droge dag en bij voorkeur in de voormiddag.
    Tip: http://fruitabc.blogspot.be/2013/07/rijping-van-tomaten-bevorderen.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de reactie! Die site staat vol met goede tips, top! Wat als de onderste tak een dikke tak is waar ook al grote tomaatjes aan zitten?

      Verwijderen