vrijdag 26 juli 2013

Sla in overvloed

Vandaag ga ik het hebben over het planten van sla in je moestuin. Toen ik in april wilde starten met het kweken van mijn eigen groentes kwam ik via diverse internetsites er al snel achter dat sla een van de simpelste gewassen is om te planten.

Eind april besloot ik dus om een zakje zaadjes te kopen en strooide ik deze, vrij uitbundig zo bleek later, uit in mijn tuin. Na een week of 2-3 kwamen de eerste stekjes al boven. Omdat ik als leek er gigantisch veel had gezaaid, vanuit de veronderstelling dat er maar een paar uit zouden komen, had ik al snel 2 rijen van ongeveer 75 cm met daarin 50+ stekjes sla.

Vervolgens heb ik de beste stekjes laten staan met een onderlinge afstand van 5 - 10 cm en de andere stekjes weggehaald. De sla groeide gigantisch snel en 2-3 weken later konden we al genieten van de eerste (kleine) krop sla. Eigenlijk bleek later de onderlinge afstand van 5-10 cm onvoldoende, een afstand van +- 20 cm was nog beter geweest.

Omdat ik alles in een keer had gezaaid werd ik uiteindelijk geconfronteerd met ongeveer 10-15 kroppen sla die in een keer rijp waren. De smaak was erg lekker en we hebben er een aantal keren een lekkere salade van gemaakt! Het waren er echter teveel voor ons om op de eten. Gelukkig vonden deze slakroppen gretig aftrek bij familieleden en heb ik niets weg hoeven te gooien. Volgend jaar ben ik van plan om met tussenpozen van 2 weken te zaaien, zodat ik dan elke week een verse krop sla uit de tuin heb.

De eerste sla die we hebben geoogst.
De laatste sla die we hebben geoogst. 




















Op dit moment staan er nog 2 kroppen sla in de tuin. Het schijnt dat deze kunnen doorschieten en dan zaden vormen die oogstbaar zijn. Dit wil ik graag gaan proberen dus wanneer je dit leest en je hebt nog tips m.b.t. het oogsten van zaden van de slaplant dan hoor ik het graag!


Nog even alle belangrijke punten op een rij:

- Sla groeit erg snel, je ziet als leek snel resultaat!

- Hou rekening met de grootte van een krop sla en zaai niet te dicht op elkaar.

- Maak niet de beginnersfout die ik maakte door gigantisch veel te zaaien!

- Zaai wanneer je er lang van wil eten met tussenpozen zodat je niet ineens geconfronteerd wordt met een gigantische hoeveelheid.

- Een goede bodem is altijd belangrijk wanneer je gaat zaaien. Ik heb potgrond gebruikt en vermengd met de zandgrond voordat ik zaaide.

- Wanneer je gewassen meerdere jaren op de zelfde plek plant, groeien ze minder goed omdat de bodem uitgeput raakt. Het schijnt dat je dan aan wisselteelt moet doen, maar hier weet ik zelf ook nog vrij weinig van.

Lekencijfer: een 9

Dit was het voor vandaag, morgen wil ik jullie gaan vertellen over de wortels die ik geplant heb.

Groetjes,

Moestuinleek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten