maandag 29 juli 2013

Appels met peren vergelijken

Tijdens het inrichten van onze nieuwe achtertuin leek het ons, naast het zaaien van groentes, ook erg leuk om een aantal fruitbomen in de tuin te hebben. We kochten bij de Intratuin een Conference perenboom en een Elstar appelboom die we vervolgens in onze tuin hebben geplant.

Perenroest

De groei en bloei van onze perenboom verliep voorspoedig. Er kwam zelfs al 1 klein peertje aan en alles verliep eigenlijk prima. Tot ik ongeveer een maand geleden steeds meer oranje vlekjes tegen kwam op de bladeren van de perenboom. Deze vlekjes, die steeds groter werden en zich steeds verder verspreidde. Nadat ik op internet gezocht heb kwam ik op een site waar vergelijkbare perenbomen stonden. Het bleek perenroest te zijn, veroorzaakt door een schimmel die afkomstig is van jeneverbes planten. Perenroest is een hardnekkige schimmel en eigenlijk lees ik overal dat de enige optie alle jeneverbes planten binnen een straal van 500m uit de grond halen of de perenboom uit de grond halen en er iets anders voor in de plaats planten. Ik heb al wel een week of 3 geleden alle bladeren met oranje vlekken uit de boom gehaald en weggegooid, dit heeft het wel iets vertraagd maar inmiddels zijn de roestvlekken terug.










Omdat de jeneverbes in onze voor en achtertuin staat en we die eigenlijk willen verplaatsen ben ik op zoek naar een andere oplossing voor dit probleem. Ik hoop dat jullie, als lezers van dit blog, mij hiermee misschien kunnen helpen. Vreemd genoeg zag ik vandaag dat er in onze perenboom opnieuw knoppen en bloempjes verschijnen. Is dit normaal of is onze boom dusdanig in de war dat de boom denkt dat het lente is? De groei van de peer die er al aan zat is al een tijd terug gestopt.

Bladluis

In tegenstelling tot onze perenboom verliep alles m.b.t. onze appelboom tot nu toe voorspoedig. Er zitten al 3 redelijke appels in. Tot ik er 2 weken geleden achter kwam dat onze boom vol zit met bladluis. Vooral in de top van de appelboom heeft de bladluis zich gevestigd. Er zijn wel diverse mieren druk in de weer met de bladluis, maar of dit ervoor zorgt dat de luis verdwijnt betwijfel ik. Op internet heb ik al gelezen dat bespuiten van de boom een mogelijkheid is, maar dit doe ik liever niet. Wellicht hebben jullie als lezer een tip hoe ik de bladluis kan verwijderen?










Op de appels zijn diverse rotte plekken zichtbaar en ook hier vraag ik me af hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen!

Lekencijfer perenboom: 5

- Niet bekend dat perenroest een ziekte is en je hierin verdiepen is lastig, hier wordt in de omschrijving van de Intratuin niets over verteld.

Lekencijfer appelboom: 6

- Groeit erg goed en snel.

- Wat te doen bij bladluis?

Groetjes,

Moestuinleek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten