zaterdag 27 juli 2013

Be aware of the wortelvlieg!

De groente die vandaag op het programma staat is de wortel. In mijn zoektocht naar leek-proof groentes werd ik op diverse sites gewezen op de wortel. Makkelijk te zaaien, rustig laten groeien en grote opbrengst.

De wortels zaai je in rijen met ongeveer 20 cm tussen de rijen in. Natuurlijk maakte ik de beginnersfout om, net zoals bij de sla, veel te veel zaadjes te zaaien. Ik heb het geheel echter toch zonder uit te dunnen laten staan en het resultaat is best redelijk. Wortels groeien niet zo snel als sla en vergen iets meer van mijn lekengeduld. Zeker wanneer je er eentje uit trekt en ziet dat ze al best redelijk zijn is de verleiding groot om ze allemaal te oogsten. We hebben gisteren de eerste wortels geoogst en ze smaakten heerlijk! Bovendien zijn onze konijnen gek op het loof!



















Een punt waar ik op internet constant over lees m.b.t. de wortel is de wortelvlieg. Het schijnt dat je, wanneer je begint met oogsten, vrij snel last krijgt van dit insect. Gelukkig groeit in het perkje waar de wortels staan ook bieslook en bieslook schijnt deze insecten af te weren. 

Tot nu toe ben in enorm tevreden over hoe de wortels smaken. Ik heb er weinig onderhoud aan gehad en ze zien er prima uit!

Lekencijfer: 8

Morgen een gewas waarvan ik zeer benieuwd ben hoe het zich gaat ontwikkelen, boerenkool!

Groetjes,

Moestuinleek


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten