donderdag 27 februari 2014

Voorbereidingen voor de lente!

Na mijn eerste moestuin-jaar vol probeersels, ben ik sinds kort gestart met de voorbereidingen voor het tweede jaar. Ik heb inmiddels in een klein kasje een aantal kruiden gezaaid: peterselie, bieslook en tijm. Helaas heb ik de potjes door elkaar gezet en niet gemarkeerd, dus ik heb geen idee welke van deze zaadjes inmiddels uitgekomen zijn.


In de tuin heb ik al sinds september vorig jaar 5 knoflookplanten. Deze heb ik in de winter afgedekt met een laag bladeren, om schade door vorst te voorkomen. Ze zijn inmiddels goed gegroeid en ogen erg stevig. Ik heb echter geen idee wanneer ik deze het beste kan oogsten.












Ik heb inmiddels diverse zaden aangeschaft voor dit jaar. De courgette ga ik dit jaar in een grote pot zaaien, i.p.v. in de volle grond. Courgette-planten hebben erg veel ruimte nodig en ik wil gaan kijken hoe goed een courgette groeit in een grote pot! Nieuw voor mij dit jaar zijn de prei, diverse kruiden (bieslook, tijm, dille, peterselie) en pompoenen.

Vanwege de vroege lente zitten er al volop knoppen in de peer, pruim- en appelboom en in de frambozenstruik. Vorig jaar heb ik in de perenboom last gehad van perenroest en dit jaar wil ik hier extra alert op zijn om dit vroegtijdig in de kiem te smoren.

Hieronder een overzicht van de diverse groentes en fruitsoorten die ik de komende periode in mijn tuin zal hebben:
- Appelboom
- Perenboom
- Frambozenstruik
- Pruimenboom (in grote pot)
- Cherrytomaat (in grote pot)
- Sla (rucola, ijsbergsla en botersla in de volle grond)
- Wortel (in volle grond)
- Prei (in volle grond)
- Pompoen (in volle grond)
- Courgette (in grote pot)
- Basilicum (in pot)
- Peterselie (in pot)
- Dille (in pot)
- Tijm (in pot)
- Bieslook (in pot)
- Aardbeien (restant van vorig jaar, in een pot)
- Chocolademunt (restant van vorig jaar, in een pot)
- Knoflook (in september 2013 geplant)

Er zullen dus nog vele updates volgen!

Wanneer jullie tips hebben of vragen, mail gerust op moestuinleek@gmail.com of stuur me een tweet op @moestuinleek

Groet,

Moestuinleek





Geen opmerkingen:

Een reactie posten